Społeczeństwo obywatelskie i demokracja
Wyzwania i zagrożenia dla edukacji dziennikarskiej

Centrum Edukacji Medialnej i Interaktywności Uniwersytetu Szczecińskiego ma zaszczyt zaprosić
do udziału w Seminarium pt.: „Społeczeństwo obywatelskie i demokracja.
Wyzwania i zagrożenia dla edukacji dziennikarskiej”

Seminarium odbędzie się z udziałem czołowych dziennikarzy z Polski, Niemiec i Ukrainy.

 

Organizatorzy:

  • (CEMiI) Centrum Edukacji Medialnej i Interaktywności US
  • (MOBI) Międzynarodowy Ośrodek Badań Interdyscyplinarnych US

 

Europejskie i wewnętrzne dyskusje na temat roli społeczeństwa obywatelskiego, zdolności do samoorganizacji oraz określania i osiągania wyznaczonych celów bez impulsu ze strony władzy państwowej, wreszcie kwestie związane z budowaniem państwa demokratycznego (sytuacja w Ukrainie po rosyjskiej inwazji) stały się również ogromnym wyzwaniem dla edukacji dziennikarskiej oraz dziennikarstwa obywatelskiego. Skuteczne wprowadzanie realnych rozwiązań jest konieczne, toteż ten obszar edukacji musi na nie szybko reagować, szukając zarówno innowacji pedagogicznych (programowych, organizacyjnych, metodycznych), jak też nowoczesnych narzędzi, pozwalających realizować misję konwergencji mediów. Do labilnych warunków generujących powstawanie treści medialnych dostosowywać się muszą również doświadczeni dziennikarze. Zmienia się bowiem nie tylko sam przekaz, ale i jego forma. W ślad za tym budowanie określonych postaw etycznych i obywatelskich (szczególna staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów prasowych).
Pierwsze serwisy dziennikarstwa obywatelskiego zaczęły powstawać w Polsce w 2006 roku. Od blisko 18 lat trwa dyskusja na temat tego zjawiska, w której biorą udział dziennikarze, medioznawcy i obywatele. Dziennikarzom obywatelskim przysługują prawa i obowiązki, jak dziennikarzom profesjonalnym, jednocześnie ponoszą oni odpowiedzialność cywilną i karną za swoje publikacje. Zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że obecni odbiorcy treści medialnych sami zaczną publikować określone treści.
Jak dyskutować o społeczeństwie obywatelskim korzystając z polskich i europejskich wzorców? Jak działać w interesie społecznym? Jak zharmonizować treści kursów edukacyjnych do nowych wymagań i tendencji? Jak budować i wzmacniać dziennikarstwo obywatelskie? Jak sprzyjać rozwojowi demokracji w Ukrainie i wzmacniać kompetencje społeczne tamtejszych dziennikarzy? – odpowiedzi na te pytania, szukać będziemy wspólnie w trakcie szczecińskiego seminarium.

 

Tryb seminarium:

  • Stacjonarny/ hybrydowy (online)

 

Misja i cele seminarium:

Centrum Edukacji Medialnej i Interaktywności Uniwersytetu Szczecińskiego i Międzynarodowy Ośrodek Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Szczecińskiego w Kulicach zorganizują dwudniowe seminarium pt. „Społeczeństwo obywatelskie i demokracja. Wyzwania i zagrożenia dla edukacji dziennikarskiej” dla wykładowców i studentów kilkunastu kierunków, które w szczecińskiej Uczelni realizują treści z zakresu edukacji medialnej.
Celem seminariów jest przygotowywaniu specjalistów, którzy pracują mądrze i efektywnie. Wspólna praca opierać się będzie na zasadach naukowości, humanizmu, indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności, kolegialności oraz otwartej dyskusji na tematy związane z dziennikarstwem obywatelskim. Umiejętności nabywane podczas spotkań to kreatywne podejście do nauczania z wykorzystaniem najnowszych metod i trendów, kształtowanie wiedzy medialnej studentów w celu zapewnienia im zawodowych kompetencji i zdolności praktycznych, współpraca z wydziałami i katedrami dziennikarstwa oraz redakcjami prestiżowych mediów zarówno w Polsce, Ukrainie i w Niemczech. Priorytetem jest stworzenie komfortowego środowiska edukacyjnego, w którym każdy student będzie mógł rozwijać swój talent i potencjał w zakresie dziennikarstwa obywatelskiego.
Ambicją organizatorów jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanego pracownika mediów na współczesnym rynku pracy, który potrafi znajdować i sprawdzać informacje, rozpowszechniać je na różnych platformach cyfrowych, a także posiada zdolność analizy dużej ilości danych i ich przetwarzania na podstawie naukowych metod. Eksperci podzielą się swoją wiedzą i nauczą adeptów dziennikarstwa, jak tworzyć w sposób odpowiedzialny i nowoczesny treści medialne.

 


 

Zivilgesellschaft und Demokratie
Herausforderungen und Bedrohungen für die journalistische Ausbildung

Seminar mit führenden Journalisten aus Polen, Deutschland und der Ukraine

Universität Stettin 2024

 

Organisatoren:

  • (CEMiI) Zentrum für Medienpädagogik und Interaktivität
  • (MOBI) Internationales Zentrum für Interdisziplinäre Studien, Schlesische Universität

 

Europäische und interne Diskussionen über die Rolle der Zivilgesellschaft, die Fähigkeit zur Selbstorganisation und zur Definition und Erreichung von Zielen ohne Antrieb durch die Staatsmacht und schließlich Fragen des Aufbaus eines demokratischen Staates (die Situation in der Ukraine nach der russischen Invasion) sind ebenfalls zu einer großen Herausforderung für die Journalistenausbildung und den Bürgerjournalismus geworden. Eine effektive Umsetzung realer Lösungen ist notwendig, daher muss dieser Bildungsbereich schnell darauf reagieren und sowohl nach pädagogischen Innovationen (Lehrpläne, organisatorische, methodische) als auch nach modernen Instrumenten suchen, die es ermöglichen, die Mission der Medienkonvergenz umzusetzen. Erfahrene Journalisten müssen sich auch an die labilen Bedingungen anpassen, die die Erstellung von Medieninhalten hervorbringen. Nicht nur die Botschaft selbst verändert sich, sondern auch ihre Form. Darauf folgt der Aufbau spezifischer ethischer und staatsbürgerlicher Haltungen (besondere Sorgfalt und Zuverlässigkeit beim Sammeln und Verwenden von Pressematerialien).
Im Jahr 2006 entstanden in Polen die ersten Bürgerjournalismus-Dienste. Seit fast 18 Jahren gibt es eine Diskussion über dieses Phänomen, an der sich Journalisten, Medienexperten und Bürger beteiligen. Bürgerjournalisten haben die gleichen Rechte und Pflichten wie professionelle Journalisten, sind aber auch zivil- und strafrechtlich für ihre Veröffentlichungen verantwortlich. Es besteht eine hohe Wahrscheinlichkeit, dass die aktuellen Empfänger von Medieninhalten selbst damit beginnen, bestimmte Inhalte zu veröffentlichen.
Wie kann man mit polnischen und europäischen Modellen über die Zivilgesellschaft diskutieren? Wie kann man im öffentlichen Interesse handeln? Wie lassen sich die Inhalte von Bildungsgängen mit neuen Anforderungen und Trends in Einklang bringen? Wie kann Bürgerjournalismus aufgebaut und gestärkt werden? Wie kann die Entwicklung der Demokratie in der Ukraine gefördert und die sozialen Kompetenzen von lokalen Journalisten gestärkt werden? – Antworten auf diese Fragen werden wir gemeinsam während des Seminars in Stettin suchen.

 

Seminar-Modus:

  • Persönlich/hybrid (online)

 

Mission und Ziele des Seminars:

Das Zentrum für Medienpädagogik und Interaktivität der Universität Stettin und das Internationale Zentrum für interdisziplinäre Studien der Universität Stettin in Kulice organisieren ein zweitägiges Seminar zu „Zivilgesellschaft und Demokratie. Herausforderungen und Bedrohungen für die journalistische Ausbildung” für Lehrende und Studierende verschiedener Fakultäten, die medienpädagogische Inhalte an der Universität Stettin umsetzen.
Ziel des Seminars ist es, Fachkräfte vorzubereiten, die intelligent
und effektiv arbeiten. Die gemeinsame Arbeit basiert auf den Prinzipien der Wissenschaft, des Humanismus, der individuellen und kollektiven Verantwortung, der Kollegialität und der offenen Diskussion über Fragen des Bürgerjournalismus. Zu den Fähigkeiten, die während der Treffen erworben werden, gehören eine kreative Herangehensweise an den Unterricht mit den neuesten Methoden und Trends, die Gestaltung des Medienwissens der Studenten, um ihnen berufliche Kompetenzen und praktische Fähigkeiten zu vermitteln, die Zusammenarbeit mit Fakultäten und Abteilungen für Journalismus und Redaktionen renommierter Medien sowohl in Polen, der Ukraine als auch in Deutschland. Im Vordergrund steht die Schaffung einer komfortablen Lernumgebung, in der jeder Student sein Talent und Potenzial im Bereich des Bürgerjournalismus entwickeln kann.
Ziel der Organisatoren ist es, einen hochqualifizierten Medienschaffenden auf den modernen Arbeitsmarkt vorzubereiten, der Informationen finden und prüfen und sie auf verschiedenen digitalen Plattformen verbreiten kann, und in der Lage ist, die großen Datenmengen zu analysieren und auf Basis der wissenschaftlichen Methoden zu verarbeiten. Experten teilen ihr Wissen und vermitteln den Studenten, wie sie Medieninhalte verantwortungsvoll und modern erstellen können.

 


 

Громадянське суспільство і демократія
Виклики і загрози для журналістської освіти

Університет Щецінський 2024

 

ОПИС СЕМІНАРУ:

Визначення ролі громадянського суспільства та його самоорганізації є великим викликом для освіти. Це питання особливо актуальне у контексті збройних конфліктів, таких, як російська інвазія в Україні, що триває з 2022 року та ситуація на Близькому Сході.
У Польщі дискусія про це явище триває майже 18 років. В неї включаються журналісти, медіаексперти та громадськість. Динамічний розвиток соціальних медіа створює безпрецедентну ситуацію, оскільки кожен може створювати медійний контент. Як професійні журналісти, так і громадянські мають права й обов’язки, а за свої публікації несуть цивільну і кримінальну відповідальність.
Як дискутувати про громадянське суспільство, опираючись на польські та європейські зразки? Як діяти в інтересах громадськості? Як гармонізувати вміст освітніх курсів за новими вимогами та тенденціями? Як будувати та посилювати громадянську журналістику? Як сприяти розвитку демократії в Україні та зміцнювати громадянські компетенції місцевих журналістів? – на ці питання ми спробуємо знайти відповіді разом.